تعمیر کولر آبی سلولزی

کولرسلولزی

در فصل های گرم سال , شدت گرما در بعضی نقاط ایران به حد بسیار بالایی رسیده به طوری که از تحمل خارج شده و باعث احساس خفگی در بعضی افراد می شود . در این بین طی سالهای زیادی با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات سرمایشی و خنک کننده با مدل ها و طرح های مختلفی روانه بازار شدند که بتوانند بخش بزرگی از این گرمای طاقت فرسا را از بین ببرند و به کاهش گرما کمک کنند.

استفاده از کولر آبی در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک یکی از راه کارهای مفید در تحمل گرما به حساب می آید. کولر های آبی با عبور دادن آب و باد از روی یک واسط تبخیری ، منجر به تولید هوای خنک می شوند و می توانند تا ساعت ها شما را از گرمای شدید و طاقت فرسا نجات دهند. این نوع از واسط های تبخیری در دو نوع پد پوشالی و سلولزی موجود می باشد.

با توجه به این امر، کولرهای آبی نیز به دو دسته کولر آبی سلولزی و کولر گازی پوشالی (معمولی) تقسیم می شود که مدل سلولزی این روزها جایگزین مدل پوشالی شده است.

لازم به ذکر است که کولر های آبی سلولزی دارای ویژگی ها و مزایایی هستند که در ادامه به آن میپردازیم.

عملکرد پدهای سلولزی در سیستم های خنک کننده

کولر آبی سلولزی از پدهای سلولزی تشکیل شده است که این پدها به شکل ورقه هایی نازک ، منظم و موج دار از جنس سلولز هستند که دارای خاصیت رطوبت پذیری بسیار بالایی بوده و همچنین قابلیت جذب بالای رطوبت در این ورقه ها، باعث شده تا کولرآبی سلولزی بتواند هوای سرد تری را تولید کند.

انواع پد کولر آبی

کولر آبی سلولزی دارای عملکردی مکانیکی است که پمپ ، آب را بر روی بدنه پدها اسپری کرده و هوا از روی پدهای اشباع شده عبور می کند. با عبور هوا از روی پدها، آب گرم نهان تبخیر می‎شود و باعث خنک شدن آن می‎شود. سپس هوای خنک از طریق داکت ساده به داخل محیط مورد نظر منتقل می شود. به همین دلیل استفاده از بهترین پدها، تاثیر بسیار زیادی در میزان خنک شدن دمای کولر دارد.

برخی از پدهای قابل استفاده در کولر

پد های چوبی

پدهای سلولزی

پدهای پلاستیکی

مزایای استفاده از کولر آبی سلولزی

قدرت خنک سازی دستگاه خنک کننده با پد سلولزی به علت بالارفتن میزان قدرت جذب آب، بیشتر از کولرهای معمولی است.

ساختار و شکل ظاهری منظم پدهای سلولزی ، باعث شده است که آب به صورت یکنواخت روی سطح باشد باعث تولید هوای خنک تر شود.

پدهای سلولزی، به دلیل منظم، یکپارچه و مستحکم بودن به مرور زمان دچار تغییر شکل نمی‎ شوند

مواد اولیه برای تولید پدهای سلولزی کاملا تجزیه پذیر هستند از این رو استفاده از آن ها هیچ خطری برای محیط زیست ندارد.

راه اندازی کولر آبی سلولزی در مقایسه با سیستم های سرمایشی دیگر، بسیار سریع تر و راحت تر انجام می شود

با استفاده از کولر های آبی سلولزی ، هیچ نوع قارچ و باکتری مضری در هوا پخش نمی‎شود.

لازم به ذکر است که از مهم ترین مزایای پدهای سلولزی این است که نیازی به تعویض سالانه پد ندارید.

کولر آبی سلولزی چه ویژگی ‌هایی دارد؟

کولر های آبی سلولزی نسبت به کولر های پوشالی , مصرف انرژی بهینه تری دارند.کولر های سلولزی رطوبت هوا را تا حد قابل توجهی در سطح نرمالی نگه خواهند داشت و با جذب ذرات معلق و آلودگی‌های هوا، از پخش آلاینده‌ها، گرد و غبار و انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط جلوگیری می‌کنند.

پد های سلولزی مقاومت بالایی داشته و به دلیل ساختار یکنواخت و یکپارچه در گذشت زمان کیفیت خود را از دست نخواهند دادو باعث خنک تر شدن هوای تولید شده میشوند.

تفاوت کولر آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی چیست ؟

در کولر آبی پوشالی به دلیل ساختار غیر منظم و ناهماهنگ پوشال ها بعد از ریزش آب در مدت زمان کمی آب در قسمت های پایین جمع شده، و پوشال سنگین میشود در نتیجه قسمت های پایین متراکم تر از بخش های بالایی خواهند بود و بخش‌های مرکزی و یا بالایی، تا حد زیادی خالی از پوشال می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا هوای گرم بیرون به قسمت‌هایی که پوشال آن‌ها تحلیل رفته وارد شود و با هوای خنک شده داخلی مخلوط شده و راندمان دستگاه پایین بیاید.

در کولرهای سلولزی، آب جمع نمیشود

در کولرهای سلولزی، به دلیل وجود پدهای سلولزی، آبی جمع نمی شود و همین امر باعث میشود خطر احتمالی آسیب رسیدن به موتور کولر کاهش یابد.

در کولرهای سلولزی، تغییر شکلی رخ  نمی‌دهد و لازم نیست پد ها سالیانه تعویض گردند.

مصرف انرژی در کولر های سلولزی کمتر کولر های پوشالی

پدهای سلولزی، در شرایط آب و هوایی که رطوبت نسبی هوای بیرون در تابستان کمتر از 15 درصد باشد، حتی می‌توانند دمای هوای خروجی را تا 15 درجه سانتی گراد کاهش دهند. زمانی که مقدار خنک‌سازی افزایش می‌یابد، میزان مصرف برق کاهش یافته و هزینه‌های انرژی نیز کم می‌شود.

هزینه تعمیر و نگهداری کولر آبی های سلولزی بسیار کم تر از کولر آبی های پوشالی است.

کولرهای سلولزی آسیب کمتری به محیط زیست می رسانند

کولرهای سلولزی نوعی فیلتر هوا محصوب میشوند. در کولر آبی سلولزی از پدهایی خاص استفاده می‌شود که نقش یک فیلتر هوا را دارند . این پدهای پیوسته به سادگی و بدون صرف هیچ هزینه‌ای اضافی، بخش عمده‌ای از گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را جذب می‌کنند و محیطی تمیز ایجاد می‌کنند.